Категория "Науката е Слънце" ↓
23 Октомври 2009 от Христо Христов
Преди няколко дни гръмна новината, че високо-протеиновите диети смалявали мозъка и "причинявали" Алцхаймер. Периодично медиите ни заливат с подобни новости от света на науката, като в 99% от случаите се касае за глупава научна публикация, раздухана от бездарни журналисти и в последствие повтаряна многократно от доктори, диетолози и други здравни експерти.

За какво става дума?

Изследователи хранили мишки с 4 вида диети, като групата на мишките хранена с високо-протеинова ниско-въглехидратна диета имала 5% по-малък мозък от другите мишки. От това следва гениалния извод: високо-протеинови диети причиняват Алцхаймер.

1. Резултатите от изследвания с мишки нямат нищо общо с хора (когато бях по-млад, аз също правих грешката да правя изводи, че изследвания с мишки ще имат същия ефект върху хора). При мишки метаболизмът е тотално различен и супер малки разлики в диетата, водят до светкавични промени в теглото и съотношението на мускули/мазнини. При хора няма такъв ясно изразен и бърз ефект. Почти всички прахчета за отслабване работят върху мишки, но нямат никакъв ефект върху хора.
2. В изследването става дума за генетично модифицирани мишки специално направени за да имат изследваните здравни проблеми. Каква е връзката с хора?
3. При експерименти с мишки, изследователите рядко контролират количеството на калориите. В това изследване мишките хранени с високо-протеиновата диета са най-леки. По-малко тегло = по-малък мозък; логично?
4. Високо-протеиновата група се храни с 60% от калориите протеин. Аз питам: има ли поне един болен от Алцхаймер, който някога преди или след като се е разболял се е хранил с 60% протеин? Такaва изкуствена диета е почти невъзможна в реалния свят без целенасочено предварително планиране.

Между другото повечето от недостатъците на всяко изследване се описват старателно в пълния му текст. До журналистите стига едно малко резюме наречено Abstract, където на две на три пише за какво става дума и какви са резултатите без подробности. Новините се генерират на базата на това малко Abstract-че. Веднъж в новините повечето доктори, диетолози и други експерти просто повтарят новината все едно е истина, като много малък брой от тях дори прочитат Abstract-та и никой не чете текста на самото изследване (ако четяха, нямаше да повтарят лъжите от новините, а и абонамента за пълния текст на публикациите е доста солен).

Ролята на медиите

Медиите виждат в резултатите от изследването една чудна и интересна новина. Следва написването и украсяването на новината. Думи като асоциира, може да увеличи риска се превръщат в "причинява" или "води до". От тук причинно-следствената връзка е готова. А причинява Б ("цитирайки" изследователите).

Преди месеци слушах новина за ваксината против рак на матката по Нова. Журналистката започна репортажа, като твърдеше, че папилома вирус причинява рак на матката; после загатна с други думи, че всъщност този вирус се асоциира с рак на матката. След това смеси думите риск и вероятност и настана невероятна каша от простотия. В интерес на истината по гласа и си личеше, че се е чудила какъв текст да напише и да подбере синоними за да не се повтаря. Тя очевидно не знаеше, че риск и вероятност са две различни неща, както и че "води до" е различно от "асоциира с".

Горчивата истина: 99% от здравните експерти и журналисти изказващи се относно резултати от изследвания и статистика нямат никаква представа за какво говорят. Не правят елементарна разлика между риск и вероятност, не четат пълните изследвания, нямат никакво понятие от математика и не могат да интерпретират резултати от публикации. Моят съвет: не вярвайте на здравни новини.

Изследвания с мишки често се използват за да докажат ефективността на неефективни прахчета и диети. Друго чудно приложение на мишките е в доказването на вредата от определени вещества. Моят съвет: ние, хората, не сме мишки. Не се връзвайте на подобни изследвания.

P.S.
В предната версия на ФитБул ви запознах с надутите стойности на относителния рисков анализ. Много ми е неприятно да пиша по такива теми и се бях зарекъл да не коментирам здравната наука, "рисковите" фактори и друг bullshit. Обаче напоследък покрай малкия слушам повече телевизия и оставам изумен от тоталните глупости изричани всекидневно в ефир от доктори, доценти и бабички "експерти" по диети, здравословно хранене и рискови фактори.